بیماری پارکینسون یک اختلال در دستگاه عصبی است که حدود ۱ درصد از افراد با سن بیش از ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد.علائم این بیماری معمولا به آرامی طی چندین سال رشد می کنند.این علائم در ابتدا می توانند نامحسوس باشند بنابراین علائم اولیه این بیماری به راحتی مورد بی توجهی قرار می گیرند.

اگر شخصی متوجه وجود نشانه های بیماری پارکینسون در خود شد.باید بلافاصله توسط یک پزشک مورد بررسی قرار بگیرد. درمان زود هنگام می تواند شرایط را در طولانی مدت بهبود بخشد.

در این پست ما ۱۳ نشانه اولیه بیماری پارکینسون را بررسی خواهیم کرد

 

 

۱-لرزش

بسیاری از پزشکان لرزش را علامت کلیدی بیماری پارکینسون می دادند. لرزش ها شامل  تکانش های مداوم یا لرزیدن دست ها, پاها، و یا چانه می شود.

لرزش هایی که همراه با بیماری پارکینسون هستند"لرزش های زمان استراحت" نامیده می شوند به این معنا که لرزش ها در زمان عدم فعالیت قسمت های مختلف بدن رخ می دهند و با فعالیت نواحی در حال لرزش ، لرزش ها یا کاهش می یابند و یا متوقف می شوند

اولین لرزش ها معمولا ظریف و تا حدودی نامحسوس هستند.در این مرحله شخصی که لرزش ها را تجربه می کند معمولا تنها کسی است که از وجود آنها آگاه می شود.لرزش ها همراه با پیشروی بیماری به تدریج شدیدتر می شوند.

لرزش ها معمولا در یک سمت بدن ظاهر می شوند و سپس به قسمت های دیگه بدن سرایت می کنند و کل بدن را درگیر می کنند.

 

۲-مشکل در راه رفتن

تغییرات کوچک و ظریف در الگوهای راه رفتن شخص می تواند یکی از نشانه های زودهنگام بیماری پارکینسون باشد.

شخصی که دارای اختلال پارکینسون است ممکن است به آرامی راه برود و یا هنگام راه رفتن پاهای خود را بر روی زمین بکشد.

شخص ممکن است با سرعتهای متفاوتی راه برود.گاهی تند راه برود, گاهی کند و یا طول قدم های خود را به صورت متناوب عوض کند.

 

۳-دست خط کوچک

میکروگرافی اختلالی است که شامل داشتن غیرعادی دست خط کوچک و بهم فشرده میشود

پزشکان میکروگرافی را با بیماری ها و اختلالاتی که بر روی دستگاه عصبی اثر میگذارند از جمله پارکینسون مرتبط می دانند

 

۴-از دست دادن بویایی

هیپوسمی زمانی رخ می دهد که شخص توانایی بویایی خود را از دست بدهد.از دست دادن بویایی یک علامت نسبتا شایع است که حدود ۷۰-۹۰ درصد از افراد دارای پارکینسون را تحت تاثیر قرار می دهد.

از دست دادن و یا کاهش شدید بویایی یکی از مهم ترین علامت های بیماری پارکینسون است که به حرکت مرتبط نیست.مشکلات بویایی می توانند چندین سال قبل از اینکه بیماری حرکت شخص را تحت تاثیر قرار دهد ظاهر شوند.

افرادی که هیپوسمی را به عنوان یکی از علامت های بیماری پارکینسون دارند ممکن است:

  • حس بویایی کند
  • مشکل در تشخیص و حس کردن بوها
  • مشکل در شناسایی بوها
  • مشکل در بیان تفاوت بین بوها

پزشکان از آزمون های شناسایی بویایی برای تشخیص هیپوسمی استفاده می کنند.اما دقت این آزمون ها بسیار متفاوت است.

از دست دادن بویایی و داشتن هیپوسمی همیشه به معنای داشتن بیماری پارکینسون نیست.احساس بویایی یک شخص به علت هایی گوناگونی مثل سن ، سیگار کشیدن ، قرارگرفتن در معرض بعضی از مواد شیمیایی می توانند تغییر کند.همچنین هیپوسمی می تواند نشانه ی بیماری های دیگری از جمله آلزایمر و اختلال هانتینگتون باشد.

 

۵-مشکلات خواب

بیماری پارکینسون می تواند بر روی خواب فرد بیماری به شدت تاثیر بگذارد. افرادی که این بیماری را دارند ممکن است در معرض دامنه گسترده ای از علائم مرتبط با خواب قرار بگیرند، که شامل:

  • بی خوابی
  • خستگی بسیار در طول روز
  • حملات خواب یا نارکولپسی
  • آپنه یا وقفه تنفسی در خواب
  • کابوس و بختک
  • حرکات کنترل نشده یا پراکنده در خواب

 

۶-تعادل ضعیف

بیماری پارکینسون سلول های عصبی که گانگلیون بازال نام دارند را مورد هدف قرار می دهد.این سلول های در عمق مغز قرار دارند و تعادل و انعطاف پذیری را کنترل می کنند، بنابراین هر آسیبی به این سلول ها می تواند یک نقص در تعادل فرد بوجود آورد.

پزشکان برای بررسی تعادل فرد از آزمونی به نام "تست کشش" استفاده می کنند. آزمون به این صورت است که پزشک شانه های فرد را به آرامی به سمت عقب می کشد تا هنگامی که او تعادل خود را از دست بدهد و سپس مدت برگشت فرد به حالت طبیعی را اندازگیری می کنند.

اشخاص سالم بعد از یک یا دو قدم تعادل خود را بدست می آورند.در حالی که افرادی با بیماری پارکینسون ممکن است قدم های بیشتری بردارند تا تعادل خود را بصورت کامل بدست آورند.

 

۷-برادی کینزیا

برادی کینزیا به معنای حرکات کند و یا فقدان حرکت است.

برادی کینزیا سبب بوجود آمدن علائم مختلفی مثل سختی و سفتی در دست ها و پا و حرکت کند می شود.شخصی که برادی کینزیا دارند ممکن است آرام تر راه برود و یا در شروع کردن حرکات مشکل داشته باشد.

بعضی از افراد که این نشانه ها را دارند ممکن است به اشتباه علت آن را ضعف عضلات بدانند.اما این علائم بر روی مقاومت عضلات تاثیری ندارد.

 

۸-چهره ماسکی(facial masking)

حالت های چهره نتیجه حرکات ظریف و پیچیده عضلات هستند.افراد دارای پارکینسون معمولا دچار کاهش توانایی در ساخت حالت های چهره می شوند که این حالت چهره ماسکی نام دارد.

چهره ماسکی به برادی کینزیا مرتبط است.عضلات صورت نسبت به حالت عادی خود آرام تر و سخت تر حرکت می کنند.افرادی که چهره ماسکی دارند ممکن است بی احساس به نظر برسند درحالی که توانایی آنها در درک احساسات هیچ آسیبی ندیده است.چهره ماسکی همچنین سبب می شود که حرکات چشم و پلک زدن هم به آرامی صورت بگیرد.

 

۹-تغییر در صدا

تغییر در حجم و کیفیت صدای شخص یکی دیگر از علامت های اولیه بیماری پارکینسون است.

تغییرات صدا ممکن است شامل صحبت کردن با یک لحن آرام باشد و یا اینکه شخص بیمار صحبت خود را با حالت عادی شروع کند اما در طول صحبت به مرور حجم صدا کمتر شود و صدا ضعیف تر و آرام تر شود.

در موارد دیگر، ممکن است شخص تنوع حجم و لحن صدای خود را از دست بدهد و صدای اون یکنواخت به نظر برسد.

 

۱۰-حالت خمیدگی

افرادی که پارکینسون دارند ممکن است متوجه تغییر در حالت بدنی خود که در نتیجه ی علائم دیگر بیماری مثل سختی و انقباض عضلات است شوند.

مردم در حالت طبیعی می ایستند و وزن آنها بصورت مساوی روی پاهایشان توزیع می شود.اما افرادی که بیماری پارکینسون دارند ممکن است که به سمت جلو خم شوند

 

۱۱-یبوست

یبوست یک مشکل رایج است که می تواند به علت دامنه ی گسترده ای از عوامل به وجود آید. با این حال یبوست مداوم یکی از علائم غالبا شایع بیماری پارکینسون است.حدود ۲۵ درصد از بیماران پارکینسون یبوست را قبل از علائم حرکتی بیماری تجربه کرده اند.

 

۱۲-علائم روانشناختی

پارکینسون می تواند به صورت شدیدی بر روی حالت های روانشناختی افراد اثر بگذارد.بیماری سطح طبیعی دوپامین بدن را کاهش می دهد که این موضوع می تواند باعث تغییرات در خلق و رفتار شود

بعضی از علائم روانشناختی که همراه با بیماری پارکینسون هستند عبارتند از:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • روان پریشی ها
  • زوال عقل
  • گیجی و دست پاچگی
  • مشکل در برنامه ریزی و سازمان دهی
  • کاهش توانایی های حل مسئله

 

۱۳-کاهش وزن

افراد دچار پارکینسون ممکن است به دلایل مختلفی کاهش وزن خفیف یا متوسطی را تجربه کنند.

لرزش ها و علامت های حرکتی همراه بیماری می تواند نیاز طبیعی بدن به انرژی را افزایش دهد.علامت های غیرحرکتی مثل از دست دادن بویایی، افسردگی، مشکلات گوارشی نیز ممکن است باعث شود که فرد کمتر غذا بخورد. در نتیجه شخص ممکن است دچار کاهش وزن شود.

 

خلاصه

تشخیص بیماری پارکینسون مخصوصا در مراحل اولیه مشکل است.به این علت که علامت های بیماری بسیار ظریف و نامحسوس و پراکنده هستند.با این حال دانستن اینکه باید در جست و جوی چه علائمی بود می تواند باعث شود که مردم تشویق شوند در صورت مشاهده این علائم در جست و جوی درمان های پزشکی باشند و از پیشروی بیماری جلوگیری کنند.

علامت های اولیه بیماری پارکینسون شامل:

  • لرزش
  • مشکل در راه رفتن
  • دست خط کوچک و فشرده
  • از دست دادن یا کاهش بویایی
  • مشکلات خواب
  • مشکل در تعادل
  • برادی کینزی
  • چهره ماسکی 
  • تغییر در صدا
  • تغییر در حالت بدنی
  • علائم روانشناختی
  • از دست دادن وزن

 

داشتن این علائم همیشه به این معنا نیست که شخص دچار بیماری پارکینسون است.افرادی که بالای ۶۰ سال هستند و تجربه ی هر کدام از این علامت ها را داشته اند و یا افرادی که زیر ۶۰ سال سن دارند و چندین مورد از این علائم را تجربه کرده اند، در حالی که علت آنها مشخص نشده است . باید با یک پزشک متخصص با تجربه گفت و گو کنند.

تشخیص زودتر سبب درمان زودتر می شود، که میتواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد.