چگونه در برابر کروناویروس از خود حفاظت کنیم؟

 

اگر اخیرا خبرها را دنبال کرده باشید به احتمال زیاد در مورد کروناویروس جدید شنیده اید.که یک گونه جدید از این خانواده ویروس ها است و در چین پدیدار شده و اکنون در نقاط مختلفی از جهان پراکنده شده است.

 

در حالی که کرونا ویروس ها معمولا مشکلات جدیی به وجود نمی آورند(آنها اثراوقات علت سرماخوردگی های معمولی هستند).در ۲۰ سال اخیر ۳ نوع این ویروس ها-از جمله ویروس جدید با نام nCoV-2019 - باعث بوجود آمد بیماری های شدید, مشکلات تنفسی, نارسایی تنفسی و حتی مرگ شده اند.

 

یکی دیگر از مثال های کرونا ویروس های کشنده SARS است اما این نکته قابل یادآوری است که سارس مشابه با nCoV-2019 نیست

در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی به علت گسترش این ویروس وظعیت اضطراری اعلام کرده است.

 

در ادامه مطلب چگونی حفاظت از خود در برابر این ویروس توضیح داده شده است.

 

کرونا ویروس چیست؟

 

براساس گفته های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا(CDC) کروناویروس ها خانواده ای بزرگ از ویروس ها هستند که در گونه های مختلفی از حیوانات شایع هستند اما احتمال اینکه این ویروس ها انسانها را تحت تاثیر قرار دهند بسیار کم است.

اما ویروسی که اکنون در وهان چین شناسایی شده توانایی درگیر کردن انسان ها را نیز دارد.

 

سازمان بهداشت جهانی می گوید که شایع ترین علائم این بیماری عفونی عبارتند از علائم تنفسی مثل سرفه,تنگی نفس,مشکل در نفس کشیدن,تب.

در موارد شدیدتر بیماری علائمی مثل ذات الریه,علائم شدید مشکل تنفسی,نارسایی کلیه بروز می کنند و  این بیماری در شدیدترین شکل ممکن باعث مرگ می شود.

 

نشانه ها از مدت ۲ تا ۱۴ روز بعد از ورود ویروس به بدن ممکن است ظاهر بشوند.

 

مشابه با کروناویروس های پیشین, این ویروس نیز از یک منبع حیوانی پدیدار شده اما تا کنون مشخص نشده که از کدام حیوان.

ویروس جدید از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.بطور معمول عفونت هایی با منشا کروناویروس زمانی قابل انتقال از شخصی به شخص دیگر هستند که علائم آنها بروز کرده باشد اما این ویروس جدید حتی زمانی که فرد بیمار هیچ علامتی مبنی بر بیماری نداشته باشد نیز قابل انتقال به افراد دیگر می باشد

 

چگونه از خودم در برابر این ویروس محافظت کنم؟

 

بااینکه هنوز واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت 2019-nCoV وجود ندارد اما کارهایی هستند که شما می توانید برای حفاظت از خود انجام دهید.

بهترین مراقبت شستن دستها و اجتناب از تماس با صورت افراد دیگر است شایع ترین راهی که این ویروس ها پخش می شوند قطرات کوچک هستند که از این طریق بر روی سطوح مختلف,بدن و... قرار می گیرند و سپس با لمس آن قسمتها توسط دست و بعد ورود آن دست به داخل دهان یا تماس با چشم,بینی ویروس وارد بدن ما می شود.

 

CDC پیشنهاد می کند:

  • دست های خود را مرتبا حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.ضدعفونی کننده های بر پایه الکل در صورت وجود نداشتن آب و صابون می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
  • از تماس دست های شسته نشده خود با بینی,چشم ها و دهان اجتناب کنید
  • اگر بیمار هستید در خانه بمانید
  • زمانی که عطسه یا سرفه می کنید جلوی دهان خود را با یک دستمال بگیرید و سپس دستمال را به داخل سطل آشغال بیاندازید
  • اشیا و سطوح را مرتبا تمیز و ضدعفونی کنید

این نکته مهم است که ضدعفونی کننده های الکلی مفید هستند اما یک روش استاندارد برای جلوگیری از ویروس ها نیستند

 

CDC خاطر نشان می کند که "ضدعفونی کننده های برپایه الکل میتوانند در بعضی از موقعیت ها بسرعت تعداد میکروب های دست را کاهش دهند اما آنها تمام میکروب ها را نابود نمی کنند"

 

استفاده از ضدعفونی کننده های دست که حداقل ۶۰ درصد الکل دارند میتواند در غیاب آب و صابون مفید باشد اما این به معنای از بین بردن تمام میکروب ها و یا پیشگیری کامل در برابر ویروس نیست.